عملیات صادرات چگونه انجام میشود؟


 

عملیات صادرات چگونه انجام میشود؟

پس از آن که مذاکرات تجاری با مشتری صورت گرفت و توافق اولیه برای صادرات انجام شد، مراحل عملیاتی صادرات آغاز می شود که شامل صدور پیش فاکتور، بسته بندی، تکمیل اسناد گمرکی، عقد قراردادهای بانکی، حمل و نقل بیمه، دریافت گواهی مبداً، دربافت گواهی بازرسی کالا و ارسال کالا می شود، برای کار با کشورهای پر ریسک یا شرکت هایی که سابقه همکاری با آن ها ندارید، بهتر است از مشتری خود بخواهید تا با گشایش اعتبار، مخاطرات مالی این قرارداد را به حداقل برساند.همچنین می توانید قرارداد خود را در صندوق ضمانت صادرات نیز بیمه کنید.

 

 

1.اخذ کارت بازرگانی

یک شرکت برای حضور در تجارت فرامرزی، در ابتدا باید کارت بازرگانی اخذ کند. کارت بازرگانی با 2 شیوه حقیقی و حقوقی صادر می شود که امکانات هر 2 مشابه است ولی مسئولیت های ناشی از هرکدام متفاوت است. امروزه کارت بازرگانی به صورت آنلاین نیز صادر می شود. برای دریافت کارت بازرگانی به مدارک عمومی، دست کم 23 سال سن، پایان دیپلم متوسطه، عدم سوء پیشینه، خوش حسابی در سوابق بانکی، نیاز دارد. مرجع صدور کارت بازرگانی ، اتاق بازرگانی استان محل  فعالیت های اقتصادی متقاضی است.

 

 

 

2.صدور پروفرما ( پیش فاکتور )

صادر کننده باید پروفرما یا پیش فاکتور را که حاوی مشخصات کالا و فروشنده آن است برای خریدار ارسال نماید. پروفرما افزون بر این زمان و محل تحویل کالا را نیز مشخص می کند. در این سند 2 عنصر مهم ORIGIN یا کشور محل ساخت کالا و تاریخ اعتبار پروفرما نیز درج شده است.

 

 

3.تهیه و تدارک و بسته بندی

صادر کننده در این مرحله باید کالا را تهیه و مطابق با توافق به عمل آمده بسته بندی کند. با توجه به شرایط بازار خارجی ، بسته بندی مناسب می تواند نقش موثری در فرایند ارتباطات تجاری ایفا کند.

 

 

 

 

4.تعیین ارزش گمرکی

ارزش گمرکی عبارتست از بهای سیف ( بهای خرید کالا در مبداً به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل و باربندی) و کلیه هزینه های مربوط به افتتاح اعتبار یا واریز بروات و همچنین حق استفاده از امتیاز نقشه، مدل و عملیات بازرگانی و سایر حقوق مشابه مربوط به کالا و سایر هزینه هایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق می گیرد که از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا تعیین و بر اساس نرخ ارز و برابر یهای اعلام شده از طرف بانک مرکزی ایران در روز تسلیم اظهارنامه خواهد بود.

 

 

5.کسب مجوز صدور از سازمان ذیربط

پس از بازار یابی صادر کننده، باید مجوز صدور کالا را از ارگان هایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، بهداشت، سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای دیگر کسب کند. برای صادرات کالا به برخی کشورها لازم است گواهی استاندارد یا بهداشت آن کشور نیز اخذ شود.

 

 

6.عقد قرار داد حمل و بیمه

صادرکننده با یکی از شرکت های معتبر حمل و نفل بین المللی قرار داد حمل امضا ء می کند و همچنین کالا را تا رسیدن به مقصد بیمه می کند.

 

 

 

7.اظهار کالا به گمرک

در این مرحله کالا به گمرک حمل می شود و اظهارنامه خروجی یا صادراتی تنظیم و به گمرک ارائه می شود. پس از ارزیابی کالا و پلمپ کردن بسته ها ، جواز خروجی ( پروانه صادراتی ) اخذ شود. با توجه به پیچیدگی فنی فرایندهای گمرکی و همچنین دشواری های سفر به شهرهای محل استقرار و انبارهای گمرک، شرکت هایی به عنوان حق العمل کاری گمرکی در این زمینه شکل گرفته اند که به وکالت از صادرکنندگان و واردکنندگان، فعالیت های گمرکی آن ها را اجرا می کنند.

 

 

 

8.ارسال کالا

صادرکننده جواز خروجی را به شرکت حمل و نقل تحویل می دهد و شرکت مزبور بر اساس آن بارنامه حمل را صادر و کالا را از گمرک بارگیری و به مقصد حمل می کند.

 

9.دریافت گواهی بازرسی کالا

این گواهی که معمولاً مورد درخواست خریدار است توسط موٌسساتی که موارد توافق طرفین قرار گرفته است صادر می شود. این موسسه کیفیت کالای صادراتی را به نیابت از خریدار بررسی و ارزیابی می کنند.

 

 

 

مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *